Waarom Geraffineerde Koolhydraten Slecht Voor Je Zijn

Niet alle koolhydraten zijn hetzelfde. Veel voedingsmiddelen die hoog in koolhydraten zitten zijn ongelooflijk gezond en voedzaam. Aan de andere kant zijn geraffineerd of eenvoudige koolhydraten zijn de meeste voedingsstoffen en vezels verwijderd . Het eten van geraffineerde koolhydraten zijn gekoppeld aan een verhoogde risico van veel ziekten, waaronder obesitas, hart en vaatziekten en diabetes type 2.

Bijna elke voeding deskundige is het erover eens dat geraffineerde koolhydraten moet worden beperkt in een goed dieet. Echter , ze zijn nog steeds de belangrijkste bron in veel landen . In dit artikel wordt uitgelegd wat geraffineerde koolhydraten zijn, en waarom ze slecht zijn voor je gezondheid .

Wat zijn geraffineerde koolhydraten?

Geraffineerde koolhydraten staan ook bekend als eenvoudige koolhydraten of verwerkt koolhydraten. Er zijn twee hoofdtypen : Suikers: geraffineerde en verwerkte suikers , zoals sucrose ( tafelsuiker ), high fructose en agave siroop.

Geraffineerde granen: Dit zijn korrels die de vezelachtige en voedzame delen niet meer aan boord hebben. De grootste bron is wit meel gemaakt van geraffineerde tarwe. 

Geraffineerde koolhydraten zijn ontdaan van vrijwel alle vezels, vitaminen en mineralen . Daarom kunnen ze worden beschouwd als “lege”calorieën . Zij worden ook sneller verteerd en hebben een hoge glycemische index .

Dit betekent dat zij leiden tot snelle pieken in bloedsuiker en insuline niveaus na de maaltijd . Het eten van voedingsmiddelen met een hoge glycemische index, is gekoppeld aan overeten en een verhoogd risico van veel ziekten. Helaas, suikers en geraffineerde granen zijn een zeer groot deel van de totale koolhydraten in veel landen.

De belangrijkste voedingsbronnen van geraffineerde koolhydraten zijn witte bloem, wit brood, witte rijst, broodjes, frisdrank, snacks, pasta, snoep, ontbijtgranen en toegevoegde suikers . Ze zijn ook toegevoegd aan allerlei bewerkte voedingsmiddelen . 

Geraffineerde granen zijn veel lager in vezels en micronutriënten

Volle granen zijn zeer hoog in voedingsvezels. Zij bestaan uit drie delen. De harde buitenlaag gemaakt met vezels, mineralen en antioxidanten. De voedselrijke kern, met koolhydraten, vetten, eiwitten, vitaminen, mineralen, antioxidanten en plantaardige stoffen. De middelste laag, die voornamelijk bestaat uit koolhydraten en kleine hoeveelheden eiwit. 

De zemelen en de kiem zijn de meest voedzame delen van volle granen. Ze bevatten grote hoeveelheden van vele voedingsmiddelen, zoals vezels, B-vitamines, ijzer, magnesium, fosfor, mangaan en selenium. Tijdens het raffinageproces, worden de zemelen en kiemen verwijderd, samen met alle voedingsstoffen die ze bevatten (wat een zonde).

Dit laat bijna geen vezels, vitaminen en mineralen over in de geraffineerde granen. Het enige wat aanwezig is wordt snel verteerd zoals zetmeel met kleine hoeveelheden eiwit. Dat gezegd zijnde, sommige producenten proberen hun producten te verrijken met synthetische vitaminen ter compensatie van het verlies aan voedingsstoffen.

De meeste mensen zullen het erover eens dat het krijgen van uw voedingsstoffen uit het natuurlijk voedsel altijd de beste keuze zal zijn. Diëten hoog in geraffineerde koolhydraten hebben ook de neiging weinig vezels te bevatten. Vezelarme diëten zijn verbonden met een verhoogd risico op hartziekten, zwaarlijvigheid, diabetes type2, darmkanker en diverse spijsverteringsproblemen.

Geraffineerde koolhydraten verhogen het risico op obesitas

Een groot deel van de bevolking heeft overgewicht of obesitas. Het eten van te veel geraffineerde koolhydraten kan een van de belangrijkste boosdoeners zijn. Omdat ze weinig vezels bevatten en snel verteren, kan het eten van geraffineerde koolhydraten grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel veroorzaken.

Dit kan bijdragen aan teveel eten. Dit omdat voedsel hoog op de glycemische index, een korte volheid geven, van ongeveer één uur. Anderzijds, voedingsmiddelen die laag zijn op de glycemische index bevorderen een aanhoudende gevoel van volheid, die duurt ongeveer 2-3 uur.

Bloedsuikerspiegels vallen naar beneden na een uur of twee door het eten van een maaltijd hoog in geraffineerde koolhydraten. Dit bevordert de honger en stimuleert delen van de hersenen geassocieerd met beloning en verlangen. Deze signalen maken dat je hunkert naar meer voedsel.

Langdurig onderzoek heeft ook aangetoond dat het eten van geraffineerde koolhydraten is verbonden met een verhoogde buikvet in de loop van vijf jaar. Bovendien kunnen geraffineerde koolhydraten ontstekingen in het lichaam veroorzaken. Verschillende deskundigen hebben gespeculeerd dat dit een van de voornaamste oorzaken kan zijn van voeding leptine resistentie en obesitas. 

Geraffineerde koolhydraten verhogen het risico op hart-en vaatziekten en diabetes type2

Hart-en vaatziekten komt ongelooflijk vaak voor, en is momenteel ’s werelds grootste moordenaar. Diabetes type2 is een andere veel voorkomende ziekte, ongeveer 300 miljoen mensen wereldwijd. Mensen met type 2 diabetes hebben een hoog risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten.

Studies tonen aan dat een hoge consumptie van geraffineerde koolhydraten is gekoppeld aan insulineresistentie en een hoge bloedsuikerspiegel. Dit zijn enkele van de belangrijkste symptomen van type 2 diabetes. Geraffineerde koolhydraten verhogen ook de bloed triglyceride niveaus. Dit is een risicofactor voor zowel hartziekten en Type 2 diabetes.

Een studie in de Chinese bevolking bleek dat meer dan 85% van de totale inname van koolhydraten kwam van geraffineerde koolhydraten, vooral witte rijst en geraffineerde tarweproducten. De studie toonde ook aan dat mensen die de meest geraffineerde koolhydraten aten kregen twee tot drie keer meer kans op hart-en vaatziekten, vergeleken met degenen die het minst aten.

Niet alle koolhydraten zijn slecht!

 

Het eten van veel geraffineerde koolhydraten kan veel negatieve effecten op de gezondheid hebben. Echter, niet alle koolhydraten zijn slecht. Sommige koolhydraatrijke volledige voedingsmiddelen, zijn zeer gezond.

Ze hebben bronnen van vezels, vitaminen en mineralen. Gezonde carb – rijk voedsel zijn onder andere groenten, fruit, peulvruchten, wortel groenten en volkoren granen, zoals haver en gerst. Er absoluut geen reden om deze voedingsmiddelen te vermijden, alleen maar omdat ze koolhydraten bevatten . 

Tot slot 

Voor een optimale gezondheid (en gewicht), probeer om de meerderheid van uw koolhydraten te krijgen van een geheel, één ingrediënt voedsel. Als een levensmiddel wordt geleverd met een lange lijst van ingrediënten is het is waarschijnlijk niet een gezonde bron van koolhydraten.