7 oefeningen voor strakke en ronde billen

Niet te dik, niet te dun, lekker rond en stevig – dat is het ideaalplaatje voor je billen! Alleen … heb je die wel? Of heb je die eerlijk gezegd nog nooit gehad? Verlang je naar mooie(re) billen? En is sporten in de winter erbij ingeschoten? We geven je een ticket out. Kom met die billen van de bank en krijg ze in vorm met deze oefeningen.

Wie zijn bilspieren traint, gaat aan de slag met zijn grote bilspieren (gluteus maximus). Lees: squats. Maar met alleen suqats ben je er niet. In deze oefeningen train je ook de gluteus minimus (een bilspier die je voelt als je het bovenbeen naar voren brengt) en de gluteus medius (die vooral zijwaarts aan bod komt). Maar de koning van de bilspieroefeningen zijn natuurlijk: squats! Verzetten is zinloos, muziekje aan en gaan!

1. Start met squats

Heb je ook een haat-liefdeverhouding met de squat? Toch doen; deze zware oefening geeft bijzonder veel bil-effect. Plaats je benen net iets breder dan heupbreedte. Zak langzaam door je knieën totdat je een hoek van 90 graden hebt bereikt. Houd hierbij een rechte rug. Kom daarna rustig rechtop staan. Herhaal dit 15 keer.

2. Lunges

Lunges zijn een goede oefening voor je bilspieren maar ook voor je bovenbenen. Niet zo populair als squats, wel effectief. Stap met één been naar voren. Zak door je knieën met een rechte rug en kom weer overeind. Stap weer terug en doe hetzelfde met de andere kant. Herhaal dit 15 keer per kant.

3. Donkey kicks

Trappen als een ezel … lekker! Ga met je knieën en handen op de grond zitten. Zorg ervoor dat je handen op schouderbreedte staan en je knieën zich recht onder je heupen bevinden. Span je buikspieren aan. Lift je been naar achter totdat het in lijn is met je lichaam en je voet parallel is aan de grond en het plafond. Beweeg je been weer naar beneden totdat je je in de beginpositie bevindt. Herhaal deze oefening vijf keer per been.

4. Sumo squat

Nog rondere billen? Meer squats! Deze squat lijkt heel veel op de ‘gewone’ squat maar is zeker anders. Plaats je benen iets breder dan heupbreedte en draai je benen uit – je ziet er uit als … inderdaad een sumoworstelaar. Zak door je knieën tot een hoek van negentig graden en kom op met een rechte rug. Herhaal deze oefening vijf keer.

5. Side leg lifts

Ga op je zij liggen op een yogamatje. Plaats je hand onder je hoofd om hem te ondersteunen of leg je hoofd op je arm. Til je bovenste been zijwaarts omhoog. Laat daarna je been langzaam weer zakken. Herhaal dit vijf keer per been. Wil je echt je bilspieren laten branden? Til je been nog iets hoger op en laat hem nog langzamer weer vallen.

6. Bridge

Naast je bilspieren train je met deze oefening ook je buikspieren – en dat is ook wel een prettig idee! Ga op je rug liggen en plaats je voeten op de mat zodat je benen zijn gebogen. Zorg hierbij dat je knieën boven je enkels één lijn vormen. Beweeg je bekken op en neer. Knijp op het hoogste punt je billen en bovenbenen samen. Houd hierbij je rug recht door ook je buikspieren aan te spannen. Doe dit vijf keer.

7. Planking

Het woord zegt het al: je maakt met je lichaam een rechte plank. Ga eerst op je buik liggen. Plaats je handen op de grond naast je schouders en lift je zelf op als een plank. Zorg dat je ellebogen één lijn zijn en recht onder je schouders staan. Plaats je tenen op de grond. Span je buik en bilspieren aan. Houd dit minimaal tien seconde vast en probeer dit elke dag uit te bouwen naar iets langer. Vind je dit iets te heftig? Dan kan je er ook voor kiezen om deze oefening op je knieën te doen.

Tot slot:

• Traplopen. Heb je geen zin in een hele work-out? Ga traplopen! Even simpel een paar keer de trap op en aflopen, geeft je bilspieren ook een goede boost.
• Doe een squat op één been. Vind je de squat soms te makkelijk? Probeer het eens op één been. Span hierbij goed je buikspieren aan voor evenwicht. Lukt het niet om in balans te blijven? Steun met een paar vingers op een stoel. Let hierbij wel op dat je de stoel alleen vasthebt voor evenwicht en dat je niet met je hele gewicht op de stoel leunt. Doe dit vijftien keer per been.

Ischias en Hernia

Ischias

Ischias is een uitstralende zenuwpijn in de bil en/of het been. De naam ischias stamt af van de naam van de zenuw nervus ischiadicus (grote beenzenuw). Deze zenuw vormt zich vanuit de onderrug en loopt via de bil langs de achterkant van het been naar de kuit en voet. Als er ergens langs deze baan teveel druk op de zenuw komt, kan deze geïrriteerd of ontstoken raken. Eén van de meest bekende oorzaken van ischias is een hernia, maar ook op andere plekken, zoals in de bil kan de zenuw bekneld raken. Dit zorgt voor de uitstralende pijn in het been. Uitstralingspijn in het been kan tevens veroorzaakt worden door spierklachten en door pijn in de SI gewrichten.

Hernia

Een hernia (voluit: hernia nucleus pulposus, HNP) is een uitstulping van een tussenwervelschijf. Deze uitstulping kan op een zenuw drukken die bij de wervels het ruggenmerg verlaat en naar het been loopt. Ook kan er een ontstekingsreactie plaatsvinden die dezelfde symptomen veroorzaakt. Dit kan plaatsvinden in de lage rug, maar ook in de nek. Er kunnen pijnklachten in het been of de arm ontstaan, eventueel met verschijnselen van uitval van de zenuw, zoals een doof gevoel, tintelingen, of spierkrachtsverlies.

Kan een chiropractor dit behandelen?

Een chiropractor zorgt voor het oplossen van blokkades in de wervelkolom. Door deze blokkades is de communicatie tussen brein en lichaam verstoord. Door het herstellen van de communicatie wordt ook het zelf herstellend vermogen van het lichaam weer hersteld. Op die manier kunnen klachten en pijn oplossen. Een chiropractor “behandeld” en “geneest” niet, dat doet het lichaam zelf !

Tweede assistente

Per 1 februari zal Wieke van Werkhoven ons team komen versterken. Wieke zal net als Diana de frontdesk gaan bemensen.

Diana zal werken op de maandag en donderdag, Wieke zal werken op de dinsdag en vrijdag

Open dag 12 januari 2019

Op zaterdag 12 januari is weer de mogelijkheid om kennis te maken met chiropractie. Tijdens deze open dag geven wij gratis Nek-Rug-Checks.

Meld je aan voor een gratis Nek-Rug-Check !

NIeuwe medewerker

Met trots kunnen we melden dat vanaf 3 september er een nieuwe medewerker in de praktijk start.

Diana Drenthe zal vanaf dat moment de balie bevrouwen en staat klaar voor al je vragen. Diana kent het klappen van de zweep want is tot voor kort werkzaam geweest als assistente bij een andere chiropractie praktijk.

Irene

Ben nu 4 keer behandeld door Joop Stringer en ik merk een duidelijke verbetering in mijn lage rugklachten. Ook heb ik minder pijn. Prettige persoon als chiropractor. Joop heeft een professionele benadering. Via een uitgebreid intakegesprek brengt hij duidelijk in kaart waar mijn pijnplekken zaten en gaat hier gericht mee aan de gang. Ook merk ik dat hij goed op mij afstemt en naar mij luistert. Ik kan hem van harte aanbevelen.

Atlas

De atlas is een van de belangrijkste onderdelen van je wervelkolom. Alle zenuwen die je lichaam (organen, spieren, gewrichten) aansturen, lopen hierdoor heen. Alle berichten die je hersenen aan je lichaam sturen en ook weer ontvangen kunnen onderbroken worden door scheefstand van deze wervel. Als signalen niet goed doorkomen, kunnen er problemen ontstaan in je lichaam die, als er niets mee gebeurd, leiden tot pijn.

De naam atlas verwijst naar de mythologische figuur Atlas, die het hemelgewelf op zijn schouders moest torsen. Mensen die “de hele wereld op hun schouders nemen” zie ik vaak in de praktijk komen met nekpijn. Dus niet alleen fysieke maar ook emotionele stress heeft grote invloed op het functioneren van je lichaam.

Chiropractie zorgt voor een optimaal functionerend zenuwstelsel door het opheffen van zogenaamde subluxaties. Dit zijn de verstoringen in de wervelkolom.

Met de atlas wordt de eerste wervel van de wervelkolom bedoeld. Aangezien het eerste gedeelte van de wervelkolom ook wel de “cervicale wervelkolom” wordt genoemd, wordt de atlas ook wel aangeduid als C1. Aan de bovenkant van de atlas zitten twee grote gewrichtsvlakken waar de schedel op rust. De atlas verschilt sterk van de andere halswervels door het ontbreken van het wervellichaam. Er zijn daarom twee bogen, arcus anterior en arcus posterior. Hetgeen wat men ziet op de foto’s heet de arcus posterior, en dus niet de processus spinosus. Bij beide bogen bevindt zich in het mediaansagittale deel altijd een klein knobbeltje, tuberculum anterius en tuberculum posterius. Het tuberculum posterius is dikwijls zeer zwak ontwikkeld.

Naast de atlas heeft ook de tweede wervel een naam: draaier of axis (C2).

Vergoedingen 2018

Geen enkele investering brengt meer winst op dan een investering in een goede gezondheid…

Investeer dit jaar nog en gebruik de aanvullende verzekering optimaal: maak een afspraak met ons!

De vergoedingen voor chiropractie voor 2018 zijn weer bekend gemaakt. Aan jouw weer de taak om te gaan uitzoeken hoeveel er vergoedt wordt door jouw verzekeraar en of het zinvol is om over te stappen naar een andere verzekeraar.

Kijk op hier voor de nieuwe lijst. Er zitten een aantal verzekeraars bij die 100% van de consultprijs vergoeden!

(kijk wel goed bij de verzekeraar of andere vergoedingen die je nu hebt ook nog steeds vergoedt worden)

Toilet-koppelen

Net onze toilet gekoppeld aan een toilet in een 3e wereld land.

Goede sanitaire voorzieningen en schoon drinkwater zijn fundementeel voor iedereen. Op dit moment heeft 1 op de 3 mensen wereldwijd geen toegang tot een veilige, privé of hygiënische toilet. De humane en economische impact van het koppelen van je toilet is enorm.

Elke minuut overlijdt een kind aan diarree en 60% van alle landelijke ziektes worden veroorzaakt door slechte hygiëne en sanitaire voorzieningen.

Inversteren in sanitair is een van de meest kosten-effectieve vormen van hulp. Voor elke euro uitgegeven aan water en sanitair programma’s, wordt 8 euro bespaart door verminderde gezondheidszorg en toegenomen productiviteit.

Doe ook mee en help de armoede door te spoelen.

www.toilettwinning.org

Top 10 redenen om naar chiropractor te gaan en niet voor rugpijn

Back pain is debilitating and very common, but it is not normal. It is estimated that between 65% to 80% of the population will experience back pain.1 Nonetheless, just because it is common does not mean that it is normal. Heart attacks are common but not normal. Very often, we experience symptoms for a reason, or as a last defence to bring awareness to potential problems in the body. Pain in the body should not be ignored. Your body is smart, and the good doctors are smart enough to know that the body is smarter than they are, meaning that the body is self healing. The big idea of chiropractic is that the body is an ecosystem that works better without spinal dysfunction, known as a vertebral subluxation. Regardless of symptoms or disease the body functions better when subluxations are corrected. Chiropractors do not aim to treat or cure disease, instead the role of the chiropractor is to improve neural function and adaptability through proper biomechanics of the spine, skull and pelvis.

While chiropractic has been shown to be more effective than standard medical care for low back pain, 2,3 chiropractic is much more than a treatment for “bad backs.” Here are the top 10 reasons based on the latest research to visit the chiropractor not merely for musculoskeletal pain:

10. Constipation in Children

According to the research, those who are most likely to take their children to “alternative” care are “affluent and educated persons”, and about 20-30% of paediatric patients have used 1 or more alternative healthcare services. Even a very high percentage (over 50%) of physicians and paediatricians report using it for themselves. Of these alternative services, chiropractic is the most commonly used. One reason these families go to the chiropractor is not because of pain, but because of constipation. Research published by Alcantara in 2014 strongly recommends that chiropractic should be used as a first option for idiopathic (unknown cause) constipation.4

9. To grow healthy children instead of fixing sick adults

Given that the the World Health Organisations defines health as “a state of complete physical, mental, and social well-being, and not merely the absence of disease or infirmity” it is interesting that only a small percentage of their efforts are focussed on prevention. By virtually every measure, humans are the sickest species on the planet. If we continue to do what we have done, we will continue down this path of rising sickness, spending, and suffering. If we can focus our efforts on prevention instead of treatment, we can begin to save humanity from the sinking healthcare ship, by creating a new paradigm of what health is: increased function and adaptability.

According to Coulter and researchers at the RAND Corporation,5 individuals under maintenance chiropractic care spent fewer days in hospitals, used fewer prescription drugs, and were more active than the non-chiropractic patients. In another study, 200 chiropractors and 200 paediatricians were interviewed and they found a “definite correlation between chiropractic care and superior health.”  Furthermore they discovered that  “children raised under chiropractic care are less prone to infectious processes such as otitis media and tonsillitis, and that their immune systems are better able to cope with allergens” 6. A more recent study concluded that you are TWICE as likely to be disabled if you got your care from a Physical Therapists (PT), and more shockingly you are 60% more likely to be disabled if your care is from a Physicians (MD) rather than from  a chiropractor.7It therefor becomes clear why 30 million children visit the chiropractor annually according to the archives of paediatric adolescence medicine.

8. To improve immune regulation

Would you like to improve your capacity to heal and adapt without drugs and surgery? New research from 2017 looked at how chiropractic affected body chemistry. They found that spinal adjustments “can influence inflammatory/immune biomarkers”. The regulation of your immune system is under the control of your nerve system. 8

7. Increase human potential

Besides being at the top of their game, what do Tony Robbins, Tiger Woods, Tom Brady, Barry Bonds, Lance Armstrong, Joe Montana, Evander Holyfield, Arnold Schwarzenegger, Venus Williams, many Olympic athletes and Michael Jordan have in common? They all have trusted chiropractic to improve their potential.

For years chiropractic has been used to improve the performance of top athletes, but it can also help you to become the best version of yourself, by allowing your body to function optimally. Every process of the body is governed through the nerve system, which is the only system in the body protected by bone. When the bones of the skull, spine and pelvis or not moving optimally, this hinders the communication and therefor your performance.

6. Increase muscle strength

“What we can say based on this study is that when we adjust subluxations, we improve strength, we prevent fatigue and we change the way the brain drives our muscles. That’s pretty cool.”  Says leading researcher Heidi Haavik PhD regarding a study published in Experimental Brain Research. When chiropractors adjust spinal dysfunction known as vertebral subluxation, the brain can process what is going on in the body better. The results of this study showed a similar effect to 3 weeks of muscle training! 9

5. Improve verbal skills and mood

When the brain can communicate with the body more efficiently and effectively, it comes to reason that other functions in the body may also improve. A systematic review published in the peer reviewed journal Explore found that chiropractic improved communication, verbal skills, the ability to make eye contact, improved mood and physical skills, especially in children with autism who struggle with these normal activities. 10

4. Pregnancy

Chiropractic is safe and effective for pregnancy.11 According to research in 2014, 85% of pregnant women get pain relief with chiropractic care.12 Although it is very effective for pain relief, it is much more than simply another pain therapy. Instead it gives the body the best chance to deliver the child free from unnecessary strain. During vaginal delivery, pelvic floor muscle dysfunction has a strong correlation to a difficult birth. Chiropractic adjustments of the spine and pelvis relax the pelvic floor muscles allowing for an easier birth.13

3. improve visual acuity

A study from 2016 investigated the effects of spinal function on the eyes. They studied 23 people and concluded “chiropractic treatment was accompanied by statistically significantimprovements in visual acuity”.14

2. Organ/visceral Function

The first chiropractic patient in 1895 was not a back or neck pain patient. William Harvey Lillard was adjusted by the founder of chiropractic, DD Palmer, because he was deaf. DD Palmer thought he had found the cure for deafness, yet not every deaf patient got their hearing back. Instead other organic issues began to improve. The BJ Palmer research clinic in Davenport Iowa documented hundreds of cases of visceral improvements.

The latest research has begun to investigate these claims. In the Journal of Electromyography and Kinesiology in 2012, Bolton and Budgell conducted a structured search of the research, and they found evidence that spinal adjustments influenced cardiovascular function, gastrointestinal function, female reproductive function, and the regulation of pupil diameter. While the mechanisms aren’t completely understood, there is ample evidence to suggest that chiropractic influences some organ functions. 15

1. increase brain function

The most profound reason to visit the chiropractor not solely for the treatment of back pain, is to experience more of life through optimal brain function. It is widely accepted that pain in the body affects the structure and function of the brain, especially in the prefrontal cortex. 16, 17. This is the area of the brain that is involved with behavior, personality, decision making, and regulating social behavior. A study from 2011 discovered cerebral metabolic in the brain after chiropractic care in the prefrontal cortex, and the the most significant change was found in the cerebellar vermis, the area of the cerebellum involved in walking, posture and mental stress. 18

Of all the studies indicating that chiropractic positively affects the brain, the most recent study published in the prestigious Neural Plasticity journal concluded that without a doubt adjusting the spine changed brain function.19 One of the authors of the study wrote:

“The latest study suggests that the changes that we do see in the brain when we adjust the  spine do occur in the prefrontal cortex. An effect on the function of the prefrontal cortex could explain many previous research results, such as improvements in sensorimotor function relevant to falls-prevention; better joint-position sense in both the upper limb and the lower limb; improved muscle strength in lower limb muscles; better pelvic floor control; and better ability to carry out mental rotation of objects.”

(Original by Dr. Jonathan Verderame CEO Vital Kiropraktikk)

1. Manchikanti L. Epidemiology of low back pain.Pain Physician. 2000 Apr;3(2):167-92.

2. Goertz Adding chiropractic manipulative therapy to standard medical care for patients with acute low back pain: results of a pragmatic randomized comparative effectiveness study.Spine (Phila Pa 1976). 2013 Apr 15;38(8):627-34

3. Blanchette. Effectiveness and Economic Evaluation of Chiropractic Care for the Treatment of Low Back Pain: A Systematic Review of Pragmatic Studies. PLoS One. 2016 Aug 3;11(8):e0160037

4. Kemper. Complementary and alternative medicine for childrendoes it work?West J Med. 2001 Apr; 174(4): 272–276.

5. Chiropractic Patients in a Comprehensive Home-Based Geriatric Assessment, Follow-up and Health Promotion ProgramTopics In Clinical Chiropractic 1996 (Jun):   3 (2):   46–55

6. A Comparative Study of the Health Status of Children Raised Under the Health Care Models of Chiropractic and Allopathic MedicineJournal of Chiropractic Research 1989;   5 (Summer):   101–103

7. Health Maintenance Care in Work-Related Low Back Pain and Its Association With Disability RecurrenceJournal of Occupational and Environmental Medicine 2011 (Apr);   53 (4):   396–404

8. Changes in biochemical markers following spinal manipulation-a systematic reviewand meta-analysis. Musculoskeletal Science and PracticeVolume 29, June 2017, Pages 120-131

9. Changes in H-reflex and V-waves following spinal manipulation.Experimental Brain Research. Vol 233, 4 , pp 1165-1173

10. Alcantara. A SYSTEMATIC REVIEW OF THE LITERATURE ON THE CHIROPRACTIC CARE OF PATIENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER. Explore 2011; 7:384-390.

11. Alcantara. The Use of Validated Outcome Measures in the Chiropractic Care of Pregnant Patients: A Systematic Review of the Literature. Complement Ther Clin Pract 21 (2), 131-136

12. Peterson. Outcomes of pregnant patients with low back pain undergoing chiropractic treatment: a prospective cohort study with short term, medium term and 1 year follow-up.Chiropr Man Therap. 2014 Apr 1;22(1):15.

13. Haavik. Effect of Spinal Manipulation on Pelvic Floor Functional Changes in Pregnant and Nonpregnant Women: A Preliminary Study.J Manipulative Physiol Ther. 2016 Jun;39(5):339-47.

14. Athaide. A single cohort prospective trial of the immediate effects of spinal manipulation on visual acuity. J Can Chiropr Assoc. 2016 Mar; 60(1): 88–92.

15. Bolten. Visceral responses to spinal manipulation Journal of Electromyography and Kinesiology 22 (2012) 777–784

16. Apkarian. Chronic back pain is associated with decreased prefrontal and thalamic gray matter density.J Neurosci. 2004 Nov 17;24(46):10410-5

17. Rodriguez-Raecke. Structural Brain Changes in Chronic Pain Reflect Probably Neither Damage Nor Atrophy. PLoS One. 2013; 8(2): e54475.

18. Ogura T. Cerebral metabolic changes in men after chiropractic spinal manipulation for neck pain.Altern Ther Health Med. 2011 Nov-Dec;17(6):12-7.

19. Lelic. Manipulation of dysfunctional spinal joints affects sensorimotor integration in the pre-frontal cortex: A brain source localization study. Neural Plasticity, Volume 2016